Aanval

Dat stomme, stomme brein ook van mij. Doet me dingen zeggen die ik niet wil, en waar ik dan achteraf zo’n grote spijt van heb. En ooit komt de dag dat ik mijn woorden niet meer kan goedpraten. Dat alle goeie wil stopt, en dat ik er écht alleen voor sta. Godverdomme, stom brein van mij.

Het kwam echt uit het niks: één zin was genoeg om alles in mijn hoofd te ontploffen. En als ik ontploffen zeg, dan overdrijf ik niet: kort-slui-ting. Mijn brein zegt: “HO, stop, even alles eruit hoor! Kom op: scheld, huil, schreeuw!” en dat doe ik dan ook, want mijn brein neemt het over en ik kan het niet stopzetten. Alsof mijn hoofd en lichaam opeens compleet los van elkaar staan, en ik niets meer kan controleren. Alsof ik op een rollercoaster zit zonder einde. Alsof ik niet in staat ben tot kalmeren: gewoon gaan tot alles eruit is. Geen mooi beeld om te zien, in elk geval…

Zucht. Ik wou dat ik beter kon uitleggen wat het is, zo’n ‘aanval’. Maar dat kan ik niet, want ik ben er zélf niet uit wat het nu net is. Ik weet alleen dat ze gevolgd worden door enorme schuldgevoelens, het ik-wil-dood-gevoel en leegte. Zo’n reusachtige leegte waarin ik lijk te vallen. En zo’n enorme schuldgevoelens dat ik liever niet meer zou bestaan. Schaamte. Diepe, diepe schaamte. Waarom moest dit nu weer opnieuw gebeuren..

En toch, altijd stopt het weer. Altijd komt het weer goed. Als mijn brein tot rust is gekomen, kan ik alles in perspectief plaatsen. Dan ebben de schuldgevoelens weg, vult de leegte zich op en vind ik weer levenslust. Ik ben hier al zo vaak doorgekomen, dus dit keer moet het ook lukken. Ik ben sterk, en ik geraak er wel. ‘If it’s not okay, it’s not the end’. Komaan meid, you got this.

Stap voor stap, beetje bij beetje. Ik geraak er, wees daar maar zeker van.

Geef een reactie

