Suriname week 1: kleine cultuurshock!

De eerste week in Suriname zit er gewoon al op. Waaat! Zo snel al! Damn. Maar het was best fijn!

Onze vlucht had drie kwartier vertraging, en de rij bij de douane was ZO lang en de rit naar ons huisje ZO vermoeiend dat we ’s avonds gewoon meteen het bed inploften (na eerst de wifi uitgeprobeerd te hebben en, natuurlijk, het thuisfront te verwittigen).

Op zondag (mét jetlag, natuurlijk) kwam de cultuurshock: Dit land is wel héél arm. En er is weinig luxe. En de douche is enkel koud. En als meisje wordt je twintig keer aangesproken op een stuk van 100 meter. Ook op de eerste stagedag bij SRS, waar de werkdruk heel laag ligt (werkuren van 8 tot 15u, meestal vroeger gedaan) moest ik even wennen. Ik wou constant dingen doen, maar dat was niet nodig. ‘Alles op z’n tijd!’

Gelukkig wende de cultuurshock snel, en begon het leven in Suriname me steeds meer te bevallen. Het is fijn om overdag bezig te zijn met journalistiek, op reportage gaan, nieuwsartikels schrijven, samen met de collega’s eten, en dan in de namiddag lekker tijd voor jezelf te hebben. Ja, ik heb het hier zeker niet slecht.

IMG_9260
De nieuwsdienst op SRS

IMG_9344
Het terrasje op de studio, met twee collega’s (Patrick en Juanita)
IMG_9311

Op woensdag ging ik samen met Saskia en Adrian (twee journalisten bij SRS) mee naar het district Commewijne waar de burgervader (burgemeester) elf koppels ging feliciteren met hun gouden of diamanten huwelijk. Om daar te geraken moesten we over deze verschrikkelijk hoge brug!

Op dat evenement kreeg iedereen, ook de journalisten, een paar snacks. Eten is heel belangrijk in Suriname, en er wordt dan ook veel tijd voor uitgetrokken. Het linkse is Huzarensalade, een soort puree met mayonaise, mais, erwten en bieten. De twee rechtse dingen waren een soort donuts, wel met ander deeg dan wij gewend zijn, maar heel lekker (en zoet)!

IMG_9325

Op de terugweg aten we Saoto: soep met verschillende surinaamse groenten, stukjes vlees en een gekookt ei, waar ook nog sambal in gedaan wordt. Heerlijk gekruid.

IMG_9323

Mijn twee collega’s lieten me op de terugweg ook het district Mariënburg zien, waar deze oude suikerplantage staat. Ooit een bloeiend bedrijf met veel arbeidsplaatsen, en nu een afgedankt gebouw. Saskia vertelde me dat de bazen van het suikerbedrijf de boel stuk hadden laten gaan, en ook wordt alles nu ingevoerd uit de USA en Azië.

De studio en werkruimtes op SRS: meer basic dan ik gewoon ben, maar zeker niet slecht!

IMG_9347

Wat er gebeurt als je je insmeert met Deet (tegen die irritante muggen) en je daarna een zak rijst op je arm draagt. Woeps!

IMG_9368

Op vrijdag mocht ik mee naar het district Saramacca, waar de First Lady van Suriname (Mevr. Ingrid Bouterse-Waldring) een computerklas kwam inwijden op een middelbare school. Ze is al heel Suriname afgegaan en heeft aan elke VWO-school 10 computers, internet en bijhorend meubilair geschonken, Saramacca was als laatste aan de beurt. Bij een ontmoeting met de First Lady hoort wel een gepaste outfit: Zoveel mogelijk bedekt!

IMG_9377
Nog geen week in Suriname en meteen al de First Lady kunnen zien!
Zo, dit was mijn eerste week in Suriname! Ik ben van plan elke zondag een blogpost te maken met een verslag van de week. Alvast bedankt voor het lezen!

2 gedachtes over “Suriname week 1: kleine cultuurshock!

  1. Huzarensla lijkt niets voor mij, geef mij dan maar liever een bord Saoto. Succes met het reportagewerk en geniet van het geode weer

    Like

Geef een reactie

