Suriname week 2: Dogs, food and politics

Al 1/4 van ons Surinaams avontuur is voorbij. Het gaat een klein beetje te snel naar mijn zin! Nu ik over de cultuurschok ben, begin ik echt verliefd te worden op dit land, z’n mensen en z’n cultuur. It’s starting to feel like a second home! Op mijn stage bij SRS zijn de mensen ook gewoon zo gastvrij en vriendelijk, iedereen noemt me ‘gudu’ (schatje in het Surinaams) en ik voel me echt een deel van het team. Het enige wat niet snel went is de hitte, ik val meestal om 21u al in slaap gewoon omdat het zo warm is. Ook die verdomde muggen ben ik nog niet gewoon: mijn enkels stonden deze week helemaal vol met dikke, gezwollen, jeukende en stekende muggenbeten. Allergische reacties! Gelukkig heb ik de juiste zalf mee en slaap ik nu onder een klamboe, wat wonderen doet.

Op stagevlak was het een rustige week: Buiten maandag en vrijdag ben ik heel de tijd op de nieuwsdienst geweest en heb ik nieuws gemaakt, reportages gemonteerd en dingen ingesproken. Op maandag ging ik voor het eerst naar de Nationale Assemblee (het parlement), waar een openbare vergadering plaatsvond. Best interessant, maar ook een beetje saai: Politiekers die voor hun eigen winkel spreken en ervan overtuigd zijn dat zij de waarheid hebben en schreeuwen naar iedereen die het er niet mee eens is, is nogal irritant om vol te houden zo’n 3 uur lang. In elk geval weet ik nu heel veel over de Surinaamse politiek, veel meer dan ik ooit had kunnen leren uit een boek over Suriname!

IMG_9478
Spannend!
IMG_9479
Like a real journalist…
IMG_9480
De parlementsleden in DNA

Vrijdag ging ik opnieuw naar DNA, dit keer om de voorzitter van het parlement live te gaan interviewen. Er worden een paar vuile politieke spelletjes gespeeld in dit land die de begrotingsonderhandelingen op het spel zetten. Echt jammer, want dit land heeft dringend nood aan economische hulp!

IMG_9546

Op donderdag was een dame van de administratie op SRS jarig en ze trakteerde op zelfgemaakte Roti. Superlekker (en pikant)! De Surinamers sure like their food 😉

Met al dat Surinaamse eten had ik wel écht zin om zelf eens te koken: Ziehier mijn twee creaties van de week! De pasta valt heel erg in de smaak bij mijn huisgenote Robyn en dat hebben we deze week dan ook al twee keer gegeten, en vandaag opnieuw!

IMG_9522

Dit zag ik deze week op m’n weg naar huis van het werk: Doggy paradise! Ik ben compleet verliefd op honden en wou dan ook het liefst gewoon op het gras bij hen gaan liggen.

IMG_9527

Over honden gesproken: Dit is Bonnie! Er zijn drie hondjes op het terrein van ons huisje die ‘waken’ tegen mensen die er niet thuishoren. Superschattig! Bonnie is de moeder, dan is er nog Boris en Blackberry. Af en toe geef ik hen een lekker snoepje, en ondertussen weten ze het al want elke keer ik langskom volgen ze me tot ik weg ben!

Mijn tweede week in Suriname was er een zoals ik er nog graag een paar wil beleven. Ik ging met Jana en Robyn ook naar de film, een superleuk avonduitje. Volgende week opnieuw een blogpost, bedankt voor het lezen!

2 gedachtes over “Suriname week 2: Dogs, food and politics

  1. De voorzitter van het parlement interviewen, is dat niet ontzettend spannend? Daar dus hitte, hier een beetje fris en veel regen. Ik stuur je wat afkoeling als jij ons wat zon kan sturen. Jij bent dus ook graag gezien door de muggen. Als de eerste mug uit het ei komt, mag je er zeker van zijn dat ze mij komt steken. Brrr! Blijf maar goed onder je klamboe liggen, ‘gudu’. 😉
    Geniet nog volop van dit fantastische avontuur, want de tijd gaat inderdaad snel, te snel!
    Hilde Boon

    Like

  2. De voorzitter van het parlement interviewen, is dat niet ontzettend spannend?
    Daar dus hitte, hier fris weer met veel regen. Ik stuur je een fris briesje als jij ons wat zon toestuurt.
    De muggen houden blijkbaar zoveel van jou als van mij. Als de eerste mug uit het ei komt, mag je er zeker van zijn dat ze mij komt steken. Blijf maar goed onder je klamboe liggen, ‘gudu’ 😉
    Geniet nog volop van dit grote avontuur, want de tijd gaat inderdaad vlug, te vlug!
    Hilde Boon

    Like

Geef een reactie

