Suriname week 4: Verdomde zikamug…

Over exact een maand vertrek ik weer terug naar het Belgenland! We zitten in de helft van de stage, en het lijkt gewoon steeds sneller te gaan. Gelukkig is het nog altijd even fijn!

Het was deze week op werkvlak een hele rustige week. Maandag was een vrije dag (Chinees nieuwjaar), dus veel meer dan lezen en series kijken hebben we niet gedaan. Dinsdag begon het werk dan terug op dezelfde manier: Nieuws maken, nieuws maken, nieuws maken. Op donderdag had ik toch maar besloten om naar de opening van een beurs over innovatie in het basisonderwijs te gaan, en dat was heel fijn! De minister van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur Robert Peneux mocht de beurs openenen, en er kwam ook een indische professor wat meer uitleg geven over hoe die innovatie precies in z’n werk ging. Ik maakte er een heel leuk item van voor in het nieuws, dat je ook hier kan beluisteren!

Op woensdag en donderdag voelde ik me niet echt lekker, ik was heel moe en wat grieperig. Ik dacht er verder niet echt over na, maar vrijdagochtend stond ik opeens op met een knalrood gezicht. Ik dacht dat ik verbrand was, maar toen die roodheid zich verspreidde naar mijn armen en buik bleek dat ook niet waar te zijn: huiduitslag. Shit, een allergische reactie aan iets misschien? Ik voelde me verder oke, dus ik ging gewoon naar het werk, maar daar zei Juanita meteen: ‘Je hebt zika!’. Lap. Naar de dokter dus maar, en ja hoor, zika. De nieuwste ziekte die voor vervormde schedels bij baby’s zorgt en waar je hier elke dag mee om je oren wordt geslagen. Ik heb al ondervonden dat er in Europa niet zoveel over bekend is, dus als je wat meer informatie wilt, klik dan hier. Van de dokter ging het dan weer naar huis met een voorschrift voor medicijnen (enkel om de symptomen te behandelen, want er bestaat geen remedie tegen zika), en daar viel ik voor drie uur in slaap. De rest van de dag voelde ik me redelijk oke, dus ik dacht dat ik van het ergste gespaard ging blijven. De uitslag was ondertussen naar mijn hele lichaam verspreid, maar de jeuk viel al bij al wel mee.

IMG_9884
Hoe mijn hele lijf er op vrijdag uitzag door de zika #sexyashell

Maar ik had te vroeg gejuicht: toen ik in de nacht van vrijdag op zaterdag opstond om naar het toilet te gaan kreeg ik opeens een wel héél lage bloeddruk. Ik zag overal zwarte vlekken, was helemaal duizelig, viel tegen de muur en raakte in paniek. Ik strompelde op de tast terug naar mijn bed en toen ik eenmaal neerlag kwam langzaamaan mijn zicht (en mijn bloeddruk) terug. Ik viel weer in slaap, en de ochtend erna was ik nog steeds zwakjes, maar ik kon tenminste al rechtstaan. De uitslag was ook al fel verminderd, alleen was er toen een nieuw symptoom bijgekomen: gewrichtspijn! Het is nu zondag, en mijn polsen, vingers en enkels voelen nog steeds aan alsof ik veel te veel sport heb gedaan. Maar dat is helemaal niet zo erg, inmiddels voel ik me weer bijna helemaal de oude. Morgen kan ik dus normaal gezien weer gewoon gaan werken!

Het was een rare, bewogen week, maar ach, dan hebben we dit ook weer ‘ns meegemaakt. Hopelijk volgende week wat vrolijker nieuws! Bedankt voor het lezen!

 

2 gedachtes over “Suriname week 4: Verdomde zikamug…

  1. O Anneleen, dat interview vond ik prachtig. Naar je te kunnen luisteren, was een grote verrassing. Hoe krijg je dat allemaal voor mekaar? Ik zou het al fijn vinden als ik een blog kon maken met mijn voorleesverslagjes.
    Over die donderse zikamuggen ga ik het niet meer hebben. Ik heb ze al vervloekt in privé-berichtjes.Zorg nog goed voor jezelf. Hilde Boon

    Like

  2. Wat ik je nog wou zeggen, Anneleen: jij hebt alles wat een journaliste nodig heeft: een heldere, aangename stem en een mooie uitspraak. (Nu moet ik lachen met mezelf, want er is veel meer nodig om een goede journaliste te zijn, maar een stem, taal en woorden zijn nu eenmaal de dingen die het voor me doen.) Het is echt een plezier naar je te luisteren.
    Die Surinamers doen me een beetje aan onze Limburgers denken. wink-emoticon
    Hilde Boon

    Like

Geef een reactie

