Suriname week 6: Officieel verslaafd aan Surinaams food

Happy Sunday! Hier in Suriname is het lekker zonnig op dit moment, na een week vol regen een fijne verandering. Ook al zitten we op dit moment in de Kleine Droge Tijd, de klimaatverandering laat ook hier zijn invloed merken!

Op maandag kwam de kleine puppy Lucy mee naar het werk, omdat ik haar niet alleen durfde te laten. Gelukkig deed niemand op het werk er moeilijk over, ze had het best naar haar zin in haar doosje aan mijn bureau! Ondertussen heeft ze gelukkig een nieuw baasje gevonden, op dinsdagavond ging ze mee naar huis met mijn collega Maikel, waar ze twee andere honden als gezelschap krijgt. Ik ben blij dat ik voor haar een goeie nieuwe thuis heb gevonden, Suriname telt al veel te veel straathonden!

Op dinsdag kookte collega Clyde op het werk (daar had hij zin in, dat gebeurt hier wel vaker in Suriname), en hij maakte Snert, een super lekkere erwtensoep met veel groenten en kip in. Ik schrok me rot toen ik opeens een kippenpoot eruit viste! Volgens Maikel een heel lekker stukje vlees, maar ik heb het toch niet opgegeten. Ik krijg al kippenvel als ik naar de foto kijk!

IMG_0151

Op woensdag ging ik naar de ondertekening van de Gedragsverklaring van STIVASur en een aantal alcoholbedrijven in Suriname. STIVASur staat voor Stichting Verantwoord Alcoholgebruik in Suriname, en werd opgericht door een aantal alcoholbedrijven met als doel door gerichte reclame en andere acties het alcoholgebruik in Suriname onder controle te houden. Suriname volgt hiermee Nederland, die zelf ook een STIVA heeft. Als je er meer over wil weten kan je hier mijn reportage beluisteren!

IMG_0152

Toen ik op woensdag terug kwam van het item waren drie collega’s deze slang buiten aan het dood maken. Het was een gifslang die zich in de serverkamer (met alle belangrijke apparatuur) had verschanst. Blijkbaar komt het in Suriname vaker voor, maar dit was de eerste (en hopelijk de laatste) slang die ik ben tegengekomen.

Donderdag was het Dag van de Revolutie, en dus een vrije dag. Spijtig genoeg kennen ze in Suriname niet echt het fenomeen van ‘de brug maken’, dus op vrijdag moesten we gewoon weer gaan werken.

IMG_0156

Om even de slechte economische situatie van Suriname te illustreren: hetzelfde potje oploskoffie kostte vijf weken later 1,25 SRD (ongeveer 30 eurocent) meer. En ondertussen houden de politici hier zich rustig verder bezig met het aanklagen van het parlement in de rechtbank. Nou ja…

IMG_0191

Op vrijdag trakteerde weer een collega op eten: Dit keer bami met kip en groentjes. Ik betrap mezelf erop dat ik steeds meer zin krijg in Surinaams eten. Lekkere bami, saoto, bara of roti.. hmmmmmmmmm. Wees er maar zeker van dat ik die receptjes in België uitprobeer!

Zo, deze week had ik weer wat meer te vertellen. Ik kan niet geloven dat de laatste twee weken van dit Surinaamse avontuur al ingaan! Ik heb er echt een dubbel gevoel bij, ik wil terug naar de mensen waar ik van hou, maar ik ga de levensstijl (en het eten) hier ook echt missen. All good things must come to an end.. 

Bedankt voor het lezen, en tot volgende week!

2 gedachtes over “Suriname week 6: Officieel verslaafd aan Surinaams food

  1. Je ziet er goed uit, Anneleen! Het lekkere eten en het zonnetje doen blijkbaar deugd. Geniet nog van de resterende tijd en van je woefke. Layka, de beagle van mijn buren en mijn grote vriendin, werd vorige week gebeten door een bloedhond. Die greep haar bij de keel en schudde haar zoals een tijger met een eland doet, echt om te doden. Twee lagen spieren in de nek moesten gehecht worden. Het is een wonder dat ze nog leeft. Taai beestje, nochtans al oud.

    Like

Geef een reactie

