Suriname week 8: Switi Sranan…

Happy Sunday! Nou, voor mij een iets minder happy sunday.. Het is onze laatste volle dag in Suriname vandaag! Morgen om 19u30 stijgen we op richting Schiphol. In de voormiddag ga ik nog even langs op SRS, want de collega’s hebben nog een kado voor me.. ik weet nu al dat ik ga huilen! Anyway, ik laat je zien wat ik deze week deed!

Op maandag ging ik naar een persconferentie i.v.m. de overhandiging van sportmateriaal aan verschillende scholen en sportverenigingen in Suriname. Vaak moeten de verenigingen zelf hun materiaal bekostigen, maar dit keer kregen ze een ‘traktatie’. Mijn verslag hierover kan je hier beluisteren.

Op woensdag ging ik naar de opening van een educatief project op een basisschool i.v.m. Earth Hour. Op 17 maart doen we weer allemaal de lichten een uurtje uit, maar het WWF en UNICEF deden dit jaar iets extra. Wat precies, kan je hier te weten komen.

IMG_0299
Ook Simon (radio 10) en Robyn (Apintie) maakten hier verslag van. Happy stagiaires!
IMG_0298
De leerlingen van de basisschool dragen een nog lichte aardbol. De bedoeling is dus dat wij, volwassenen, deze aarde zo licht mogelijk laten, zodat onze kinderen ze nog kunnen dragen…
IMG_0312
Met Michael, de cameraman waarmee Robyn vaak op pad ging, en die me meerdere keren een lift gaf naar een item. I’ll miss you, Mike!

Op vrijdag ging ik naar een persconferentie over de opening van de tentoonstelling ‘I Recycle I’, waarbij ex-verslaafden en ex-daklozen kunstwerken maakten met afvalmateriaal. De naam ‘I Recycle I’ staat voor het recycleren van de afvalmaterialen, maar ook voor het ‘recycleren’ van hun eigenwaarde. Dit project helpt hen zich opnieuw te integreren in de maatschappij, en hen te doen inzien wat ze waard zijn. Ik vond het zo’n mooi project, mijn verslag beluister je hier.

IMG_0330
Een van de kunstwerkjes gemaakt met afvalmateriaal

IMG_0327

IMG_0328
De ex-daklozen maakten ook een hele speeltuin compleet uit afvalmateriaal. Ik was er echt van onder de indruk!

Op vrijdag kwam ook het trakteren van de collega’s en hen bedankjes geven voor de superfijne stage. Ik kreeg knuffels, lieve woorden en werd helemaal verwend. Ik voel me echt een deel van de SRS familie!

IMG_0302

Dit Surinaamse avontuur zit er spijtig genoeg op. Maar zoals ik al in mijn vorige blogpost zei, dit is niet het einde. Ik ga terug naar mijn thuisland, mijn familie en vrienden, en daarna kom ik terug naar dit fantastische land met zijn mooie zonsondergangen, heerlijke weer en geweldige mentaliteit. Deze twee maanden hebben me veranderd, op de beste manier ooit. Switi Sranan*, I’ll be back.

Bedankt voor het volgen van mijn Surinaamse avontuur, en tot de volgende!

*Surinaams voor ‘heerlijk Suriname’

Een gedachte over “Suriname week 8: Switi Sranan…

  1. Dat ga ik allemaal rustig bekijken en beluisteren, Anneleen. Een traantje mag, maar vergeet niet dat je altijd nog eens terugkan (there’s always maybe) en dat er in de toekomst waarschijnlijk nog veel leuke uitdagingen voor je klaarliggen. Kom veilig thuis!

    Like

Geef een reactie

